BONS CONSELLS – Octubre –

El temps amb els fills: quantitat o qualitat?

En principi, tots hi estem d’acord: val més qualitat que quantitat. Però pot haver-hi qualitat sense una mínima quantitat de temps? Els nens petits els fa, “l’afecte a distancia”? L’entenen?

Actualment les parelles tenen menys fills i s’hi aboquen més, es posen més a la seva disposició, però també els resulta més difícil situar-se en el paper de pares, mantenir la seva autoritat. I no disposen del temps que voldrien dedicar-los.

Hi ha pares que, per compensar la manca de temps, proven de donar als nens tota mena de capritxos, sense exigir-los hàbits de conducta, sense posar-los límits, sense imposar disciplina o inculcar valors. Poden arribar a delegar aquesta responsabilitat, aquest paper de pares, en el cuidador o en l’escola. I hi ha casos en què, en lloc d’aliar-se amb els professors en l’educació, els desautoritzen i donen sempre la raó als nens.
“El nen necessita un adult de referència que l’ensenyi a assumir normes i valors”

El resultat és que els nens s’acostumen a aconseguir-ho tot sense esforç i no valoren res. Aquesta sobreprotecció, aquest delit per evitar-los qualsevol frustració, als nens, pot tenir com a resultat que els menuts no estinguin prou preparats en el futur per afrontar els problemes d’aquest món cada vegada més competitiu.

També, en alguns casos, l’autoritat ni tan sols es delega en altres persones o institucions, sinó que, simplement, no existeix. Els pares no s’han aturat a pensar quines normes volen inculcar als seus fills, quin tipus d’educació volen donar-los. O bé, no es posen d’acord entre ells. Però els nens, des de petits, necessiten unes normes.

L’èxit en l’educació dels fills consisteix a ensenyar-los a conviure amb les limitacions, a enfrontar-s’hi i a intentar superar-les, no evitar-les. Els nens sense límits es converteixen en petites “feres de vidre”.

Hi ha famílies que deixen els nens tots sols durant massa temps, sense que ningú els limiti les hores davant la videoconsola, el vídeo o la tele, les llaminadures que prenen… O menuts que canvien molt sovint de cuidador, que són cuidats per adults que no tenen autoritat per educar-los, o que no se’n responsabilitzen, que es limiten a l’imprescindible. Aquests nens es troben sols, diuen que ningú no els fa cas. Uns reclamen atenció sense parar, uns altres es converteixen en nens tristos.

Els nens, inevitablement, necessiten un adult de referència que els ensenyi a assumir normes i valors. Algú que els digui què han de fer, com ho han de fer. Quan el pare o la mare no són al davant, aquesta autoritat ha d’estar sempre dipositada en algú, en una figura que els ofereixi la seguretat que, si els passa alguna cosa, hi ha una persona que es farà càrrec de la situació.
“L’important és conèixer els nostres fills per guiar-los i poder compartir experiències, emocions, idees…”

I com saben els pares i els seus fills els veuen el temps necessari i si el temps que passen amb ells és de qualitat? Què és la qualitat?
Qualitat és conèixer el mestre del nostre fill, saber com és el nostre nen a classe, amb què s’ho passa bé i què no li agrada. És també conèixer els seus companys, saber qui és el “marginat” de la classe i qui és el líder, conèixer els seus amics del parc, assabentar-se de què són els patacons o els Pokémon, com es juga a la Game Boy color, mirar un vídeo amb ell i els dibuixos animats que l’entretenen tant, saber què menja, quant i quan…. En definitiva, conèixer-lo per guiar-lo i poder compartir experiències, moments, emocions, idees…

Tot això requereix temps, quant? Doncs depèn de com ens organitzem. L’important en una família és que hi hagi unes normes i, per descomptat, que aquestes normes les fixin les pares. És el seu torn.

By | 2017-02-01T14:49:59+00:00 octubre 26th, 2015|Diari Escolar, General|1 Comentari

Un comentari

1. Sílvia Suñén 28/10/2015 en 4:29 PM- Respondre